Deze week verschenen de eerste resultaten van een onderzoek
van The Strategy Execution Barometer. Eén van de conclusies is dat het
management de helft van de strategische plannen niet krijgt doorgevoerd. Als hoofdredenen
worden aangevoerd, dat er vaak sprake is van een gebrekkige implementatie en
dat er te weinig afstemming is tussen hoger en middenmanagement.
Dat geloof ik direct. Sterker nog, ik heb er zelf een aantal
weken geleden een blog
aan gewijd. Een strategie bepalen is zo moeilijk niet. De crux zit hem in het vertalen
van strategisch naar operationeel beleid enerzijds en een pragmatische uitvoer
van dit operationeel beleid anderzijds.
Om dit te bereiken is een aantal stappen cruciaal. Het
begint er mee om middenmanagement in een vroeg stadium te betrekken bij de
plannen. Op deze manier wordt het hoognodige vertrouwen gecreëerd en de zo gewenste
betrokkenheid bereikt. Beide zorgen er voor, dat al vast gedacht (en gewerkt)
gaat worden in de geest van de (nieuwe) strategie. Revolutie wordt evolutie.
In deze sfeer van betrokkenheid en vertrouwen, wordt de
drempel voor middenmanagement om bij onduidelijkheden of onvolledigheden navraag te
doen bij hoger management aanzienlijk verlaagd. Aldus wordt er een begin
gemaakt met het einde van de eeuwigdurende discussie of hoger management een
brengplicht heeft richting middenmanagement, of dat middenmanagement een haalplicht
heeft richting hoger management.
Het directe resultaat is een meer open communicatie. Dit geeft
weer meer ruimte voor coaching, sturing en wederzijdse opbouwende kritiek, wat
er uiteindelijk toe leidt dat de gewenste strategie in het DNA van het
middenmanagement en daarmee in het DNA van het bedrijf zal komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten