donderdag 18 juli 2013

Koersen op wat je wilt

Als wielerliefhebber kijk ik elke dag naar de Tour de France en wanneer me dit niet lukt, luister ik naar radio 1. Tot dit jaar keek ik ook altijd naar de avondetappe. Dat was ooit een leuk programma, dat op enigszins luchtige wijze, vaak met oud-renners, achtergrondinformatie gaf over de wielersport in het algemeen en de Tour de France in het bijzonder.

Dit jaar ben ik gestopt met kijken. De reden? Elke avond gaat het over doping. Hoewel dat een onderwerp is, dat op dit moment zeker aandacht behoeft, is op een bepaald moment alles wel een keer gezegd en op het moment dat alles wel een keer gezegd is, wordt het vervelend. Daar komt nog bij dat de insteek altijd lijkt te zijn om eindeloos te benadrukken hoe het niet moet… Dat levert geen enkele positieve en constructieve bijdrage en lost niets op.

Hetzelfde komt in het bedrijfsleven voor. Ook hier wordt vaak eindeloos belicht hoe zaken niet moeten en ook hier gaat dat vervelen. Daar komt nog eens bij, dat dat wat aandacht krijgt groeit… In dit geval dus niet de gewenste situatie, maar de ongewenste situatie. Dit maakt willekeurig welk veranderingstraject tot een kansloze missie.

Stop daarom na een korte uitleg zo snel mogelijk met eindeloos te belichten wat niet de bedoeling is en schakel zo snel mogelijk over op het promoten van hetgeen wél gewenst is. Het zal de kans van slagen op het realiseren hiervan aanmerkelijk vergroten.
Om in wielertermen te blijven: koers op wat je wilt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten