Als voorbeeld Six Sigma. Six Sigma beschrijft het
in kaart brengen van (bedrijfs)processen en kent hiervoor een aantal certificeringen
(green belt, black belt, master black belt). Nadat de processen in kaart
gebracht zijn, dienen deze telkens op de vastgelegde wijze uitgevoerd te
worden.
Het primaire doel hiervan is te zorgen voor een constante
kwaliteit. (NB: dit is niet hetzelfde als goede kwaliteit!). Het secundaire
doel is om de kwaliteit te verbeteren door het proces op gedefinieerde punten
aan te passen. Wanneer dit verbeterproces zelf tot onderdeel van het primaire
bedrijfsproces is gemaakt (cultuur!), is Six Sigma geïmplementeerd.
Is dit zinnig? Absoluut! Wordt dit bereikt door middel van
een cursus en een green belt, black belt of master black belt certificering?
Nee. De reden hiervoor is tweeledig.
Ten eerste wordt vaak gedacht dat de implementatie van een
nieuwe methode succesvol gaat zijn door iedereen middels een cursus ‘het
kunstje’ te leren. Dat is geenszins het geval. Een succesvolle implementatie
van methodes als Six Sigma begint met bewustwording en verandering van
bedrijfscultuur. Pas wanneer er binnen de bedrijfscultuur ruimte is om het
geleerde toe te passen, zal dit succesvol kunnen zijn.
Ten tweede wordt vaak gedacht dat mensen die een certificaat
behaald hebben ook daadwerkelijk bekwaam zijn. Ook dat is niet het geval. Om
persoonlijk succesvol te kunnen worden met Six Sigma zijn eigenschappen als
analytisch vermogen en abstractievermogen onontbeerlijk. Voor mensen die deze
eigenschappen niet bezitten wordt Six Sigma een onmogelijke opgave. Toch worden
zij op cursus gestuurd, waar zij vervolgens probleemloos een ‘green belt’
certificering behalen. Dit maakt echter niet dat zij succesvol hierin gaan
zijn; het maakt dat zij een certificaat hebben.
De praktijk is echter dat deze mensen veelal de voorkeur krijgen
boven mensen die de benodigde competenties wél bezitten, maar niet
gecertificeerd zijn. De koppeling “hij heeft het certificaat, dus hij kan het”
en andersom “hij heeft geen certificaat, dus hij kan het niet”, wordt veel te
vaak voor waar aangenomen, met een slechte keuze als gevolg.
Dit komt niet door de cursus of door de cursist. Dit komt, doordat
de primaire focust ligt op certificaten, waar de focus zou moeten liggen op
competenties. Cursussen en opleidingen hebben alleen daar toegevoegde
waarde waar deze in het verlengde liggen van deze competenties en wanneer ze passen
in de bedrijfscultuur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten